Å glede seg til intervall

Dette er ikke noen hemmelig oppskrift. Eller?

Intervalltrening får mye oppmerksomhet i litteratur og media, naturlig nok, gitt at den kommer i så mange former og fasonger. Og gitt at den fremkaller flere følelser enn andre treningsformer.

Har det gått av moten å mislike intervalltrening, forresten? Isåfall er jeg sikkert trendy, og dette innlegget helt unødvendig..

Jeg liker så klart fart, og intervaller pleide en stund å være et nødvendig onde for det formålet – noe man bare gjør.

Det endret seg tydelig da jeg i fjor prøvde ut et ferdiglaget treningsprogram for maraton (Marius Bakkens 100-dagers plan), og plutselig oppdaget en mengde nye varianter av intervall; eg 8x(60/45/30/15s), langintervall, 30×1 minutt, osv

Jeg visste vel at disse fantes, forsåvidt, men noen ganger trenger man bare litt drahjelp til å få satt ting i sammenheng.

Og kanskje dette motiverte meg mere enn man skulle antatt, fordi jeg nå engang er nerd, og finner intrikate ting fascinerende 🙂 Men uansett var det starten på at jeg nå finner intervalltrening motiverende i seg selv, og dermed gjerne har flere slike – helt ulike – økter i uken.

Jeg gledet meg riktignok ikke direkte til intervalltrening i seg selv, mere til det at det hele tiden var nye utfordringer.

Men den siste biten i puslespillet er absolutt selskap i treningen, og det var i den forbindelse jeg plutselig oppdaget at jeg hadde nesten den samme følelsen noen timer før en intervalltrening som før en konkurranse – i forkant av bakkeintervalltrening i Haugerudbakkene i Østmarka.

Å glede seg til intervall – for meg har det to viktige elementer: Variasjon og godt selskap. Dermed benytter jeg anledningen til å takke for turene hittil til «Vi som liker å trene i Østmarka» 🙂 Og til å glede meg til flere bra intervalløkter framover, enten de er på bane eller i bakke!

Legg igjen en kommentar

